Očista hrubého čreva

toilet-paper-627032_640Vedeli ste, že podľa východnej medicíny predstavuje hrubé črevo základ imunitného systému? Ak chcete teda posilniť svoju imunitu, venujte viac pozornosti svojim črevám. Prestaňte ich zanášať a naopak začnite ich podporovať správnymi potravinami. Ľudia majú vo svojich črevách od 3 – 15 kg usadenín vďaka strave, ktorú konzumujú. Vďaka očiste hrubého čreva sa môžete veľkej časti týchto usadenín zbaviť a tým výrazne podporiť svoje zdravie.

Očistu hrubého čreva je dobré vykonávať 2-krát do roka – na jar a na jeseň. Následne by mala nasledovať očista pečene a obličiek. Ak chcete, aby vaša očista prebehla čo najrýchlejšie a čo najpríjemnejšie, vyhýbajte sa potravinám, ktoré hrubé črevo zanášajú počas celého roka – obmedzte konzumáciu mliečnych výrobkov, mäsa a pečiva.  Naopak podporiť ich môžete celozrnnými obilninami, ako je napr. pšeno, pohánka, ovos, špalda, či iné.

Shankhaprakshalana

Táto špeciálna jógová technika nazývaná tiež v krátkosti „Šanka“ patrí k najefektívnejším očistám hrubého čreva. Prečisťuje celú tráviacu sústavu, čistí pleť a posilňuje imunitný systém.

Šanka je založená na pití slanej vody, pričom voda sa pije dovtedy, kým črevo nie je úplne prečistené a z tela nezačne vychádzať čistá voda (bez farby a zápachu). V Himalájach žijú mnísi, ktorí na to nepotrebujú ani očistu. Napijú sa vody, stiahnu nohavice a „načapujú“ si ďalší pohár čistej vody priamo zo svojich čriev. Na to vám však nestačí jedno doobedie ako pri šanke, ale niekoľkoročná práca na sebe samom.

Súčasťou tejto očisty sú špeciálne jogové cviky, ktoré podporujú pohyb čriev a zabezpečujú rýchlejší priebeh očisty. Nie sú vôbec krkolomné a náročné. Ja by som ich ani jogovými cvikmi nenazývala, nakoľko je telo a hlavne brucho pri nich úplne uvoľnené. Celková očista trvá od 2 – 4 hod, v závislosti od zanesenia hrubého čreva a vypije sa od 3 -5 litrov vody. Ak ste si ešte nikdy očistu hrubého čreva nerobili, vyhraďte si radšej času viac. Preto je vhodné vykonávať túto očistu cez víkend alebo keď máte voľno. Čím častejšie si budete túto očistu robiť a čím menej budete telo zanášať nesprávnymi potravinami, tým kratšie vám bude trvať.
Šanka sa robí nalačno, čím v skorších hodinách, tým lepšie. Pomer vody a soli je 1 pl. morskej/himalájskej soli na 1,5 litra čistej filtrovanej vody. Predtým, než začnete s očistou, vodu vyskúšajte – musí byť výraznejšie slaná.

Postup: nalačno vypite 2 poháre slanej vody a potom praktizujte špeciálne cviky. Po docvičení vypite ďalší pohár vody a opätovne cvičte. Približne po 1 – 1,5 l vody by sa mala prejaviť prvá potreba na toaletu. Pokračujte v pití a cvičení až pokiaľ z tela nezačne vychádzať čistá voda.  Až vtedy sa považuje šanka za ukončenú. Ak sa vám prvá stolica nespustí po 1,5 l vypitej vody, odporúča sa urobiť malý klystír. Väčšina ľudí sa už len pri predstave klystíru pokaká, takže sa môžete takto „strašiť“. Ak vám však myšlienka na neho nepostačí, ničoho sa nebojte. Zakúpte si v zdravotníckych pomôckach gumenú hrušku (stačí najmenšia veľkosť), naplňte ju slanou vodou, kľaknite si na štyri, zaveďte hrušku a vypustite jej obsah do vášho čreva. Je to bezbolestné, rýchle a účinné. Ak trpíte zápchami, viete si takto kedykoľvek pomôcť. Slanú vodu môžete nahradiť zeleným jačmeňom alebo urinou. Ak sa vám stolica nespustí ani po prvom klystíre, urobte si ďalší. Až dokým „to“ nepovolí. Nápomocná vám môže byť aj masáž brucha či reflexných bodov hrubého čreva.

Pozor: Ak ste po 1-1,5h stále neboli na záchode a vodu skôr vycikáte, voda je pre vás málo slaná – pridajte si viac soli.

Po dokončení tejto očisty je potrebné aspoň 40 minút oddychovať a mať pripravený ľahký obed. Po 40 minútach od posledného pohára sa môžete napiť čistej vody. Ak ste si dodnes nevážili vodu, po dokončení tejto očisty sa to zmení. Za dúšok čistej (nesolenej) vody by ste urobili čokoľvek. Obed by sa mal skonzumovať do 1 hod od posledného vyprázdnenia. Ideálnou kombináciou po šanke je jasmínová ryža uvarená na troche rastlinného tuku a červená šošovica.  Je úplne prirodzené, ak sa vám bude žiadať spať, nakoľko sa budete cítiť doslovne ako „vy… z podoby“. Najbližšie dni sa odporúča ľahšia strava, vyhýbať sa treba alkoholu, či mäsu.  Výhodou šanky je, že ide do hĺbky, zaberie vám pomerne málo času a je finančne nenáročná.

Všetky cviky nájdete v tomto videu, cviky opakujte 8-krát na každú stranu:

Kedy túto očistu nepraktikovať:

• počas tehotenstva
• počas menštruácie
• ak niekto trpí žlčníkovými alebo obličkovými kameňmi, prípadne cukrovkou
• aj niekto trpí nízkym krvným tlakom alebo oslabenou funkciou obličiek
• pri duševných poruchách, žalúdočných vredoch

Ďalšie možnosti

Ryžová kúra je ďalšou možnosťou ako očistiť hrubé črevo. Zaberie vám však oveľa viac času a je veľmi obmedzujúca. Výhodu je, že pre väčšinu ľudí je menej nepríjemná ako šanka.

Očistu hrubého čreva si môžete tiež urobiť pomocou zelených potravín (jačmeň a chlorela), psýliom, klystírom, prípadne urinoterapiou.

RADA NA ZÁVER: Ak ste si ešte nikdy nerobili očistu hrubého čreva, odporúčam ju robiť pod dohľadom niekoho skúseného.

 

Názor na “Očista hrubého čreva

  • 8. marca 2019 at 10:28
    Permalink

    Ahojte,
    chcem sa podeliť s Vami o moju skúsnosť so Šankou a jej priebehom u mňa.
    7.15: pripravila som si slaný nápoj podľa inštrukcií (1.5 l vody a 1 väčšia PL himalájskej soli, soľ som si najskôr rozpustila v troške teplej vody), vypila som hneď 2 poháre a zacvičila si 1sériu cvikov podľa videa
    7.35: vypila som ďalší pohár slanej vody a zacvičila 2 série cvikov
    7.55: vypila som ďalší pohár slanej vody
    8.00: odchod na WC – dostavila sa prvá stolica
    8.10: vypila som ďalší pohár slanej vody ( vypila som celých 1.5L slanej vody) a pripravila si ďalšiu várku 1.5l slanej vody
    8.25: znova potreba na WC (stolica bola riedka, hnedastá až vodová)
    8.35: vypila som ďalší pohár slanej vody a zacvičila sériu cvikov, ani som nestihla dokončiť a musela som znova utekať na WC, kde už išla zo mňa viac menej len zafarbená voda
    8.45: vypila som ďalší pohár slanej vody a pre istotu som si rovno išla sandúť na WC a už išla len do žlta zafarbená voda, začala som pociťovať únavu až mierne bolesti hlavy, zaujímavé bolo, že som skoro vôbec nemočila, ale všetko išlo zo mňa von cez konečník
    9.00: rozhodla som sa vypiť posledný pohár vody, ktorý ale moje telo už neprijalo a vyvrátilo časť obsahu, znova som išla na WC a už išla von len čistá voda cez konečník
    8.45 – 9.20: presedela som tento čas na WC, kedže ešte postupne zo mňa vychádzala voda cez konečník, cítila som sa veľmi unavená a dehydrovaná, tešila som sa konečne na pohár ČISTEJ vody 🙂
    9.40: napila som sa čistej vody a bol to neopísateľný pocit úľavy
    Do obeda som viac menej len oddychovala a na obed som si dala podľa odporúčania jasmínovú ryžu s červenou šošovicou.
    Táto očista (hoci nebola najpríjemnejšia) bola pre mňa a moje telo dôležitá na naštartovanie metabolizmu a tiež začiatok jarnej očisty tela.
    Držím palce všetkým, ak sa to odhodláte skúsiť!

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *