Aby trávenie nebolo trápenie

Trávenie sa stalo na Slovensku trápením. 90% mojich klientov má už minimálne jeden príznak narušenej funkcie trávenia, pričom polovica z nich už trpí vážnejším ochorením. Čím to je? Dôvody sú dva. Prvým je vedomá voľba konzumácie nezdravých potravín a druhým je nevedomé nasledovanie „trendy zdravých“ stravovacích návykov, ktoré dokážu spôsobiť ešte väčšiu škodu než prvý spomínaný.

V Číne sa hovorí: “Nech sa deje, čo sa deje, vždy podporujte slezinu a žalúdok.” A vedia prečo to hovoria. Podľa čínskej medicíny je žalúdok a slezina základom trávenia. V žalúdku sa začína potravina tráviť, no slezina z danej potraviny získava veľmi dôležité “palivo” alebo tzv. esenciu nevyhnutnú na tvorbu krvi a celkovej energie človeka. A vy už určite dobre viete, že krv vyživuje následne všetky ostatné orgány v tele. Prebytky potravinovej esencie ukladá slezina do rezervy do obličiek a v prípade tráviacich problémov ich požiada samozrejme o pomoc. Tým celkový energetický potenciál organizmu klesá a s ním aj kvalita samotného života. Takže ak to “pokazíme” hneď na začiatku, na konci nás čakajú rozhodne problémy. Je teda na nás a na našej voľbe potravín, akú kvalitu bude mať táto životne dôležitá esencia, resp. “palivo”.

Ako sa prejavujú poruchy trávenia

Oslabenie sleziny či žalúdka môže mať viaceré prejavy. Častokrát sú spojené s prejavmi aj na úrovni tenkého či hrubého čreva, no v skutočnosti ich príčina siaha ku slezine. Nadúvanie, plynatosť, hnačky, zápchy, reflux, grganie, nadváha, zahlienenie, pocit nenasýtenia, priberanie „z vody“, vodnaté opuchy končatín, zapáchajúci dych, no takisto celiakia, ulcerózna kolitída, cronhova choroba či pankreatitída. To všetko a omnoho viac môže nastať v prípade, že naša slezina už nevládze.

Čo najvýraznejšie zaťažuje našu slezinu?

Slezina má rada sucho a neznesie vlhko. Vlhkosť je z pohľadu čínskej medicíny pokladaná za jeden z najvýraznejších patogénov spôsobujúcich problémy s trávením. Pretože ľudské telo je vlhké /je tvorené veľkým množstvom vody/, všetky potraviny sú do určitej miery zavlhčujúce. No ktoré sú tie s nadmerným efektom:

  • všetky mliečne výrobky /najmä z kravského mlieka/
  • všetky potraviny z koncentrovaného cukru, najmä z bieleho /takisto ale aj z trstinového, z medu, či z melasy/
  • surová zelenina a ovocie /celkovo surová „raw“ strava/
  • všetky studené potravy a nápoje /najmä zmrzlina/
  • pečené, grilované, fritované jedlá – ťažko stráviteľné jedlá plné nezdravých tukov /hlavne mäso, no tiež hranolky, syry a iné/

Okrem potravín výrazne zavlhčujúcich organizmus však slezina a teda aj naše trávenie môže trpieť aj z iných dôvodov:

  • prejedanie sa – keď zjeme príliš veľa jedla, stagnovaná strava sa začne hromadiť v žalúdku. Žalúdok sa ju snaží spáliť, čím sa stále viac a viac zahrieva, až je chronický prehriaty. Prehriaty žalúdok začne pociťovať hlad a tak zjeme ešte viac. Začne sa tak začarovaný kruh. Keď sa stagnujúca potrava zmieša ešte s nahromadeným vlhkom zo sleziny, vnikne hlien.
  • nedostatočné žutie – každé sústo by sme mali požuť aspoň 30-krát. Nájdite si na jedenie vždy dostatok času, nenahádžte jedlo do seba hlava nehlava.
  • neraňajkovanie – raňajky by mali byť základ vášho jedálnička. V čase raňajok práva štartuje svoju činnosť slezina a žalúdok.
  • príliš veľa premýšľania – vždy keď viac premýšľame, zaťažujeme si slezinu. Ak viete, že vás takýto deň čaká /veľa štúdia, rôzne analýzy a pod./, dajte si záležať na svojej strave viac ako inokedy. Ak patríte k ľuďom, ktorí veľa premýšľajú stále, určite si nájdite v živote miesto pre meditácie. To vašu myseľ ukľudní a upokojí.
  • čo neviete stráviť? Ak všetky vyššie spomenuté body dodržujete, no napriek tomu máte ťažkosti, bude za tým odpoveď na túto otázku.

Aké je riešenie

 Vyhnite sa všetkým vyššie spomínaným omylom, ktoré robíme častokrát denne. Obmedzte potraviny spôsobujúce výraznú vlhkosť v tele, prípadne ich úplne vylúčte. Vaša strava by mala byť vždy striedma, pestrá, pravidelná a sezónna.

Výbornými potravinami na posilnenie trávenia sú akékoľvek celozrnné obilniny, no najmä pšeno a slzovka. Raňajkovou pšenovou kašou by ste mali začínať deň čo najčastejšie. Takisto vám pri trávení pomôžu vývary, parená či dusená zelenina, rôzne druhy tekvíc, z korení škorica, kardamon, koriander, klinček, či fenikel.

Staré čínske príslovie hovori: „Z troch desatín lieči liek, zo siedmych desatín správna životospráva.“ /pričom pod liekmi nemyslia chemickú liečbu, ale bylinnú/. Je teda vo vašich rukách, ako bude vyzerať vaše zdravie.

Zverejnené v časopise Balans

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *