„Trochu“ ma vyspovedali :)

Kvôli dlhotrvajúcim zdravotným problémom, s ktorými ti nevedeli lekári pomôcť, si úplne zmenila svoj životný štýl. Aké zmeny si urobila?

Tým, že boli moje zdravotné problémy vážne a chronické, nemala som problém robiť zmeny radikálne. Zmeny sa diali samozrejme postupne, tým ako som študovala výživu viac a viac do hĺbky, no nemala som problém aj z jedného dňa na druhý deň prestať niečo úplne jesť. Napr. taký cukor. Ja som naozaj ľúbila sladkosti. Keďže som bola vždy štíhla a nemusela som riešiť svoju váhu, jedla som ich pomerne veľa. No jedného dňa som si povedala dosť, už nezjem ani kúsok bieleho cukru. Jasné, že som mala absťáky, no kvôli svojmu zdraviu som bola schopná vydržať všetko. Časom to bolo stále lepšie a lepšie a dnes je to už skoro 9 rokov, čo som biely cukor naozaj nejedla. Ja som bola úplne bežný, nezdravý stravník. Jedla som všetko, načo som mala chuť. Milovala som hovädzie mäso, či kačku. A obľúbené boli sladké rožky od ocina /biele rožky, mlieko, cukor/. A jedla som veľmi veľa. Moja mamina zvykne s radosťou rozprávať príbehy o tom, ako som chodila na diskotéky a balila si so sebou rožok so šunkou /a tajne ho jedla na záchode/, prípadne som došla neskoro v noci domov a zobudila ju, aby mi niečo rýchlo navarila. Moje telo už dávno kričalo, že niečo nie je v poriadku. No bohužial ani ja, ani moji rodičia sme tieto signály vtedy ešte nevedeli čítať. Takže tie zmeny, keď sa na to teraz spätne pozriem, sú naozaj obrovské. Žiadne biele jedy, žiadne rafinované potraviny, žiadne éčka, či chemické konzervanty, žiadne živočíšne produkty, minimum múčnych jedál /iba celozrnné/, žiaden alkohol či cigarety. Skončilo sa prejedanie, či stravovanie vo fast foodoch. Naproti tomu, pribudlo množstvo zdravých, nutrične bohatých potravín, o ktorých som nemala ani páru predtým. No a samozrejme takáto výrazna zmena stravy menila výrazne aj moju psychiku, moje správanie či k samej sebe, či k ostatným. Mám pocit, že som sa znova narodila ako úplne iná osoba. Resp. vždy som touto osobou v svojej najhlbšej podstate bola, len som sa k nej musela vrátiť. Znova ju objaviť, privítať a žiť s ňou. Vrátiť sa domov. Veľmi závisí od toho, v akom stave je váš zdravotný stav. Ak ku mne príde niekto, koho stav je naozaj už vážny, tak mu odporúčam urobiť zmeny radikálnejšie. Ak to tak nie je, ideme na to vždy postupne. Ako sa hovorí: „Pomaly ďalej zájdeš“.

Vyskúšala si rôzne druhy stravovania? Čo fungovalo a čo menej?

Ani som nemala inú možnosť. V čase, keď som sa týmito vecami začala zaoberať, nebola zdravá strava rozšírená tak ako je dnes. Existovala literatúra, no málo kvalitných odborníkov. A tí čo boli, každý hovoril samozrejme niečo iné. Tak som skúšala. Hokus pokus. Určite to čo fungovalo hneď, bolo vylúčenie takých tých na prvý pohľad nezdravých vecí. Potravín, o ktorých všetci vedia, že nie sú zdravé /no máľokto ich prestane aj jesť/. Sladkosti, chipsy, vyprážané jedlá, hamburgery, biele pečivo. Ďalšia vec čo fungovala výborne, bola určite delená strava. Keď som ju začala dodržiavať, moje trávenie bolo výrazne posilnené. Ona má však veľkú nevýhodu. Hovorí vám iba to, ako máte kombinovať potraviny. Nehovorí nič o tom, čo by ste nemali jesť a čo by ste naopak jesť mali. Vegetariánstvo a vegánstvo sú v tomto podobné, ikeď trošku viac už dotiahnuté aj do odporúčaní. Tam viete čo nemáte jesť, no neviete čo máte jesť. Krvné skupiny ma nabádzali na vegetariánsku stravu, čo mne vyhovovovalo, no zase som videla, že u iných ľudí to tak nie je. Najviac som si uškodila rozhodne surovou stravou /okrem teda môjho pôvodného nezdravého stravovania/. Síce som na začiatku cítila príval energie, no časom som si spôsobila množstvo nových zdravotných problémov. Bola mi stále zima, moje trávenie bolo rozhádzané a na malú potrebu som chodila skoro každú pol hodinu. Dnes viem, že som si ňou výrazne oslabila svoju slezinu a obličky. Takže ako vidíš, všade mi chýbala akási komplexnosť. Až dietetika podľa čínskej medicíny mi dokončila moju skladačku. Spojila som to so všetkými znalosťami, ktoré som už mala, až som našla svoj smer a svoj liek. A dodnes má minimálne trikrát denne lieči.

Koľko trvalo toto hľadanie toho, čo ti skutočne vyhovuje? Ako sa stravuješ teraz?

Vieš, že ani neviem? Ono to išlo tak postupne. Už keď som začala robiť prvé zmeny v strave, tak som cítila okamžite výsledky. Takže som vedela v podstate hneď od začiatku, že cesta je správna, len na nej musím zotrvať. Ja ako žena robím veľa vecí intuitívne a nepotrebujem k výžive fakty. No keďže sa dietetikou zaoberám aj profesionálne a ľudia okolo mňa tie fakty potrebujú, tak som sa na ne pozrieť musela. Preto som sa aj rozhodla po štúdiu dietetiky čínskej medicíny /ktorá na faktoch nie je založená/, študovať na americkej univerzite Cornell Univerzity, kde prebieha vzdelanie pod dohľadom celosvetovo renomovaných doktorov a profesorov, ktorí pracujú iba s faktami. Rozhodli sa venovať svoju kariéru vede a skúmania vplyvu stravy na naše zdravie. A ja som týmito všetkými štúdiami úplne fascinovaná, denne študujem nové a nové. Toľko úžasnej práce bolo odvedené týmito ľuďmi. No a keď máte k dispozícií tieto fakty /klinické štúdie/ a spojíte ich s poznaním čínskej medicíny a so svojou intuíciou, tak som presvedčená, že vás to privedie k tej najsprávnejšej a najvhodnejšej diete pre vás. Z môjho pohľadu je to celostná, vyvážená rastlinná strava. No a ako sa teda stravujem? No predsa zdravo, ako ináč 🙂 Moja strava je vegánska a pozostáva z nespracovaných, nerafinovaných potravín, ako sú celozrnné obilniny /pšeno, pohánka, slzovka, ryža natural a iné/, strukoviny, hríby, zelenina, oriešky a semiačka. Konkrétne potraviny a formu ich úpravy si vyberám podľa ročného obdobia, podľa môjho zdravotného stavu, mojich predispozícií a dokonca aj podľa časti dňa. Večeru mám vždy ľahkú, väčšinou bez bielkovín. Napr. zeleninový vývar, pečené hokaido, rizoto, či varenú kukuricu. Raňajky mám naopak sýte, zložené hľavne zo zŕn. V lete si doprajem viac ovocia, v zime zase skoro žiadne. Keď mám v tele zvýšenú vlhkosť, vylúčim potraviny, ktoré by ju mohli vyživovať a pod. Snažím sa celý čas rešpektovať svoje telo a jeho potreby, pri zachovaní všetkých nadobudnutých poznatkov o výžive. Tým sa stáva moja strava veľmi pestrá a samozrejme vyživujúca. A takisto pristupujem potom aj ku klientom. Pre každého zostavujem jedálniček na mieru. To čo je dobré pre jedného, nemusí byť pre druhého.

Ako sa stravuje tvoj manžel, nebojovala si na začiatku s jeho nechuťou jesť zdravo?

Ja sa snažím nebojovať s ničím :). S mojim manželom to bolo celkom jednoduché. On nikdy nebol taký klasický mužský prototyp jedáka. Už v čase, keď sme sa spoznali, inklinoval veľmi k zelenine a ovociu a zaujímal sa o zdavšiu stravu. No v skutočnosti, tak ako väčšina bežných jedákov, nemal poňania čo naozaj zdravá strava je. Mal viaceré zdravotné problémy, ktoré ho roky trápili a nevedel si s nimi rady. Je veľmi inteligentný a nechal si poradiť on niekoho /mňa/ skúsenejšieho. Začal moje rady aplikovať do svojho života a veľmi rýchlo pochopil silu zdravých potravín. Nakoľko ja som večný študent, dodnes sa s ním delím o svoje nové poznatky a diskutujeme o nich. Nechávam mu následne ale slobodnú voľbu, čo s nadobudnutými vedomosťami urobí. Či si dá vyprážaný rezeň alebo nie. Je to na ňom. Nemohla by som však žiť s mužom, ktorý pristupuje k svojum telu bezohľadne a strká hlavu do piesku, ako väčšina ľudí, ktorí nechcú vidieť čo je zrejmé. Aj preto som si ho vybrala za manžela 🙂 V mojej špajzi by nezdravé potraviny neprežili. Častokrát sa mi dodnes stáva, že mi niekto donesie klasickú čokoládu /hlavne teda ľudia, ktorí ma nepoznajú/. No a ja im slušne vysvetlím, že takéto veci nepapám a buď si ju môžu ponechať a darovať niekomu, kto to ocení, alebo ju ja podarujem našim miestnym bezdomovcom pri kontajneri. Okrem toho, môj manžel vždy videl vo mne živý príklad. No a to najdôležitejšie, zdravá strava naozaj môže dobre chutiť! Priam brutálne, ako by povedal Dalibor. A tak si každé ráno berie so sebou v termoske do práce brutálne raňajky a brutálny obed 🙂

Nedávno si sa vydala, aké pohostenie ste pripravili pre svojich hostí na svadbe?

Pre svadbu sme si vybrali gazdovskú dedinku Abeland a jedným z dôvodov pre toto rozhodnutie bol práve aj ich prístup k potravinám. Pestujú si vlastnú zeleninku, pečú domáci kváskový chlebík, robia výborné nátierky, či varia polievku v obrovskom kotli. A všetky tieto benefity sme samozrejme využili aj na našej svadbe. Mali sme pozvaných až 19-tich vegánov, takže menu bolo dvojaké – mäsožrúcke a vegánske. No všetko z domácich zdrojov a pripravené s láskou. Ako predjedlo sme mali práve ten ich chlebík s domácimi nátierkami. Jedna bola bryndzová a druhá hummus. Hádajte ktorá za zjedla ako prvá? Jasné, že hummus. Hlavné jedlo sme mali kačku a pre milovníkov zvieratiek údený tempeh s ratatouille a jazmínovou ryžou. Tempeh dokáže nahradiť mäso vo všetkých smeroch, či chuťovo, či výživne. Plus, neprináša so sebou všetky negatíva mäsových výrobkov. Dá sa pripraviť na viaceré spôsoby, my sme si vybrali grilovanie. Pri bufetových stoloch si prišli na svoje opätovne aj milovníci mäska, no aj všetci bezmäsití. V niektorých momentoch to bolo celkom vtipné, keď nevegáni prišli pýtať vegánsku tortu. A my sme sa pýtali: “Mal si kačku? Tak nemáš nárok.” :))) Tá torta bola naozaj vyníkajúca. Ovocno-čokoládová, dosladená stéviou, s celozrnným korpusom. Nezostalo z nej ani kúštik. Nevegáni povedali, že bola ešte lepšia ako tá ich. Sladké dnes naozaj nemusí byť nezdravé. Všetky vaše obľúbené zákusky sa dajú urobiť aj v zdravšej variante.

Pôsobíš aj ako výživová poradkyňa a terapeutka, s akými problémami ťa ľudia vyhľadávajú?

80% mojich klientov sú ľudia, u ktorých je za päť minút dvanásť, prípadne už aj dávno po dvanástej. Sú to klienti, ktorým už lekári nevedia pomôcť, resp. ich odsúdia na doživotnú chemickú liečbu. Onkologické ochorenia, ulcerózne kolitídy, cronhové choroby, ľudia s kardiovaskulárnými problémami, diabetici, či ľudia s panickými atakmi a úzkosťami, odkázaní na silné antidepresíva. Vždy hovorím týmto pacientom, nech mi dajú spätnú väzbu, ako sa cítia po zmene jedálnička, čo sa v ich živote deje. No a keď mi ju naozaj dajú, tak je to úžasné. Zdrazu zistíte, že neliečiteľné je liečiteľné. Je to neopísateľný pocit. Asi sa to najviac približuje pocitu vďačnosti. Mám vždy po celom tele husiu kožu, keď mi rozprávajú, ako sa ich telá liečia, ako rokmi nazbierané zdravotné problémy odchádzajú. Vtedy sa iba vždy uistím, že moja práca má zmysel. Ďalších 15% pacientov, ktorí za mnou chodia, má nejaké menšie zdravotné problémy /západnou medicínou ešte stále definované ako liečiteľné/. Nikdy nezabudnem na jednu pani, ktorá je dnes už aj mojou priateľkou. Má 60 rokov /alebo okolo 60, nepamätám si presne/ a trpela celoživotnou zápchou. Keď som sa jej opýtala vrámci diagnostiky, ako často chodí na veľkú potrebu, jej odpoveď bola pre mňa priam šokujúca – raz za týždeň a menej! Dodnes nerozumiem, ako je možné, že niečo také ľudia neriešia toľko rokov. No v každom prípade, táto úžasná žena bola pripravená a ochotná urobiť čokoľvek pre svoje zdravie a počúvať moje rady. Keď som jej volala po týždni od našeho stretnutia a spýtala sa jej, ako je na tom s trávením, povedala, že chodí na záchod každý jeden deň. 60 rokov trápenia vyriešených za 1 týždeň. Nie je to úžasné? Naozaj je to niekedy tak jednoduché. Pokiaľ trafíte klinec po hlave, čo v preklade znamená vo výžive, že nájdete príčinu problému /aké potraviny to spôsobili/ a zároveň dáte riešenie /potraviny, ktoré budú liečiť/, výsledok je vidieť potom veľmi rýchlo. No a iba 5% klientov sú tí, čo skrátka chcú zmeniť stravu kvôli prevencii. Cítia sa výborne, no uvedomujú si, že ich strava nie je najvhodnejšia. Je smutné, že to nie je naopak. Keď si zoberiete, že naše telo nám dáva neustále signály o tom, čo sa s ním deje. Hovorí: “hej ty, toto mi fakt nesedí”, no my to nepočúvame. Naučili sme sa ignorovať svoje telo.

Prečo si myslíš, že je to tak?

Jedna vec je, že všetky tieto znamenia ignorujeme, lebo ich ignoruje ďalších stá tisíc ľudí. Bolesť hlavy, nepravidelná menštruácia, mykózy, nepravidelná stolica, časté močenie, suchá pokožka, bolesti v krížoch… Toto všetko ľudia nepovažujú za prejav nerovnováhy v tele! Lebo to má aj ich mama, sestra, susedka, kolega… No a druhý problém je, že nám o tom autority, ku ktorým vzhliadame – doktori – nikdy nič nepovedali. Zčasti sa im ani nečudujem, nakoľko im neboli tieto informácie odovzdané na škole. No to môžu veľmi ľahko zmeniť a dovzdelať sa. Ja sama som navštívila desiatky lekárov, všetky možné špecializácie. No ani jeden z nich sa za celé roky nezmienil o strave! Ani jeden. A myslím si, že pokým sa nezmení hodnotenie lekárov z toho, koľko liekov predpísali na to, koľkých pacientov vyliečili, tak to ani ináč nebude. Samozrejme ako aj všade inde, aj tu platia výnimky.

Aké chyby robíme v stravovaní najčastejšie? Aké to máva potom následky na naše telo?

 Ajajaj. Skúsim nezabrať svojou odpoveďou priestor v celom časopise :). Keď som si dávnejšie prvykrát pripravovala prezentáciu práve na túto tému, bola som v koncoch. Toľko vecí som chcela povedať, no nebol na to dostatočný čas. Čo určite musia počuť? A čo by už nemuseli? No, ťažko veru, lebo tých chýb je naozaj veľmi veľa a robíme ich denne.

Začnem tým, čo už bolo napísané aj vyššie. Ľudia nerešpektujú svoje telo. Jedia potraviny, z ktorých im je neprehliadnuteľne zle. T.j. majú hnačky po nich, vyhádžu sa im vyrážky, začne ich svrbieť koža, cítia sa unavení po nich, atď. Jednoduchá rada – prestaňte takéto potraviny jesť. Ďalšou veľmi častou chybou je, že si nenájdu na jedenie dostatok času a jedlo do seba doslovne nahádžu. Žutie je nepodstatné, hlavne nech to rýchlo zjem a môžem zase utekať do práce. Správne a dôkladné žutie je neoddeliteľnou súčasťou tráviaceho procesu. Pokiaľ to odflákneme, žalúdok musí urobiť prácu za naše zuby a nie vždy je to možné. S týmto naháňaním sa súvisí aj ďalšia chyba, ktorú ľudia robia – prevažnú časť ich stravy tvoria polotovary, upravované potraviny. Reklamy na vás kričia: “Nestíhate? Nevadí! Máme pre vás novinku, z ktorej za dve minúty v mikrovlnke máte hotové jedlo.” Treba sa vrátiť čo najviac k nespracovaným potravinám, k potravinám v ich najprirodzenejšej podobe. K potravinám, ktoré neprešli rafináciou, ktoré tu sú od nepamäti, ktoré jedli aj naše mamy, či staré mamy. Medzi ďalšie chyby patrí napr. nerešpektovanie sezónnosti, nesprávna kombinácia jedál, nevyvážený pomer bielkovín, tukov a sacharidov v strave, nasledovanie neoverených, častokrát extrémnych výživých smerov /napr. paleo dieta, surová strava/, jedenie potravín nutrične prázdnych, či nadmerná konzumácia živočíšnych bielkovín.

Čakajú nás najkrajšie sviatky v roku, s ktorými sa, žiaľ, u mnohých z nás spája aj prejedanie. Dá sa sviatkovať aj zdravo?

Ty si to pomenovala úplne presne už priamo v otázke. Najväčšia chyba, ktorú ľudia počas sviatkov robia je, že sa prejedajú. Do toho sa pridá sedenie pred televízorom a pozeranie rozprávok, čiže nulový pohyb, no a o chorobu máme postarané. Takže prvá rada znie, jedzte s mierou. Keby ste aj nechceli zmeniť svoje tradičné vianočné menu na niečo zdravšie, jedzte iba toľko, koľko jete aj bežne počas roka. No a keby ste sa predsa len rozhodli zmeniť vaše sviatočné menu, tak tu je zopár rád ako to urobiť. Namiesto klasickej majonézy použite nízkotučný jogurt, prípadne ešte lepšie tofunézu. Rybku si namiesto prezlí obaľte v hraške /zmes z hrachu a cíceru na obaľovanie a vyprážanie/, ešte lepšie urobíte ak si ju dáte na prírodno. Mastného kapra môžete nahradiť za divokejšiu rybu, takú čo má viac energie a menej tuku. V zákuskoch nahraďte biely cukor aspoň za trstinový, no ideálne urobíte, ak budete sladiť napr. ryžovým sirupom, či stéviou. Múku použite špaldovú, celozrnnú. Preferujte koláče menej krémové /v kréme je väčšinou veľmi veľké množstvo tuku/ a stanovte si pre seba samých limit, koľko ich denne spapáte. No a to čo u nás na Vianoce nesmie chýbať, je rozhodne zdravá kapustnica. Vianoce sú sviatky hojnosti, nie prežierania. Hojnosť si doprajte radšej v láske, vďačnosti, porozumení, v čase stráveným s vašimi najbližšími. Hojne sa objímajte a hojne sa milujte.

Tento rozhovor bol uverejnený v časopise Balans, v ktorom môžete nájsť pravidelne moje články. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *