Ovocie – áno alebo nie?

Ovocie patrí medzi jednu z tých potravín, o ktorej nechcú veľmi ľudia počuť, že by mali znížiť jej príjem. Veď je také chutné a šťavnaté, veď je to prirodzený zdroj cukru, čiže by malo byť zdravé, či? Skúsme si zhrnúť jeho pozitíva a negatíva.
Prečo áno:
–      Dôležitý zdroj vitamínov a živín
–      Obsahuje vysoké množstvo antioxidantov
–      Zdroj rozpustnej aj nerozpustnej vlákniny
–      Obsahuje nižšie množstvo kalórií
–      Obsahujú vysoké množstvo vody

Prečo nie:
–      Väčšina ovocia má chladivú energiu
–      Exotické ovocie je chemicky došetrené (väčšinou aj naše domáce)
–      Prináša do tela vlhko (prejaviť sa to môže dlhodobou únavou, u žien vaginálnymi výtokmi, opuchnutými končatinami, zvýšenou chuťou na sladké, a iné)
–      Vo vysokom množstve môže spôsobiť nafukovanie, zvýšenú plynatosť, kvasný proces v črevách
–      Fruktóza (ovocný cukor) je celá metabolizovaná v pečeni – nadmiera ovocia ju bude výrazne zaťažovať
–      Je kyselinotvorné
–      Nadmiera ovocia oslabuje našu slezinu a žalúdok

Napriek tomu, že negatívnych vlastností je viac než tých pozitívnych, myslím si, že ovocie je pre náš život dôležité a malo by byť súčasťou nášho jedálnička. Sú však určité „pravidlá“, ktoré by sme mali dodržiavať, aby práve spomínané negatíva nenarobili v našom tele veľkú šarapatu. Poďme na ne:

–      Ovocie by ste mali jesť ideálne vždy samostatne a v do-obedných hodinách
–      Nikdy by nemalo byť ovocie hlavným jedlom, považujte ho za zákusok (čiže by ste si mali dať „kúsok“)
–      Mali by ste ho jesť v sezóne – v zimných obdobiach by to mali byť iba jablká a hrušky, ideálne podusené alebo upečené v rúre
–      Vyhýbajte sa exotickému ovociu
–      Kupujte si ovocie chemicky nedošetrené, ideálne ak ho máte z vlastnej záhradky
–      Používajte pri jeho konzumácií vždy keď je to možné škoricu – pomôže vám ho natráviť a zmierni jeho kyselinotvorný efekt
–      Úplne vylúčte potraviny, ktoré obsahujú fruktózový sirup – je pre nás veľmi nebezpečný
–      Vyhnite sa smoothies, ovocie konzumujte vždy v jeho pôvodnej podobe – tak je pre nás najlepšie stráviteľné a vyhnete sa extrémnemu množstvu kalórií a cukru
–      Nikdy nejedzte ovocie priamo z ľadničky – nechajte si ho zohriať na izbovú teplotu

Exotické ovocie

Rozmýšľala som, čím to je, že väčšina Slovákov preferuje pred našim domácim ovocím to exotické ovocie a myslím si, že dôvodom je zvýšená sladkosť v týchto plodoch. Tým, že máme chute výrazne rozladené, žiadajú sa nám extrémne potraviny. No a tým, že konzumujeme veľa vysušujúcich, sťahujúcich potravín, ako napr. chleba, mäso, či tvrdé syry, tak potrebujeme telo viac rozvoľniť. A to exotické ovocie rozhodne urobí. Väčšina exotického ovocia prináša do tela veľa chladu, ale hlavne chemických látok.
Banány patria k tým najobľúbenejším u nás na Slovenku, no podľa mňa sú jednými z najnebezpečnejšími pre naše zdravie. Existujú už dnes desiatky dokumentárnych filmov, ktoré poukazujú na to, čím prechádza taký banán na ceste k nám na Slovensko. Je to balíček chemikálií, bez srandy. Aj bio banány. Skrátka na to, aby to prežilo cestu, aby to vydržalo na našich pultoch a aby sa stíhal napĺňať biznis plán predajcov, ináč to nejde. Takáto smršť zasiahne najmä našu pečeň, no takisto sa nepotešia ani obličky. Obličky však majú ešte jeden veľký zásadný problém s banánmi – banány obsahujú priveľké množstvo draslíka, s ktorými si dlhodobo nevie telo poradiť a začne sa to neblaho prejavovať práve na tomto orgáne.

Ak máte chuť na exotické ovocie, vyberajte si ho čo najviac v sušenej forme a v bio kvalite. Tým môžete výrazne predísť obom hlavným nevýhodám – chladu a chemickému ošetreniu. A ktoré je podľa mňa top? Určite Kustovnica čínska.

Kustovnicu môžete poznať aj pod názvom Goji. V Číne sa konzumuje sušená kustovnica celoročne, patrí medzi ich klenoty – povráva sa tam, že ak pijete čaj z tejto plodiny, prinesie vám to dlhovekosť. Goji môžete jesť surovú, môžete si z nej urobiť čaj, pridať ju do koláčov, či dokonca z nej urobiť víno. To, že obsahuje veľa dôležitých vitamínov určite viete, no málokto vie, že pôsobí vynikajúco na pľúca. Zvlhčuje ich prirodzeným spôsobom, čím môže byť nápomocná napr. aj pri astme, či niektorých druhoch alergií.

Čo urobiť s prebytkami?

Keď už by sme si mali teda ten príjem ovocia strážiť, no naša záhradka nám urodila viac než sme schopní v sezóne skonzumovať, natíska sa otázka, čo teda s prebytkami?

Mrazenie – toto je možnosť, ktorú by som volila ako poslednú a ak už aj áno, tak na veľmi krátku dobu. Mrazenie prináša veľmi veľa chladu do tela a s ním spojené už spomínané vlhko. Čím dlhšie budete ovocie mraziť, tým silnejšie budú tieto škodliviny a tým výraznejšie budú aj ich prejavy či symptómy. Nehovoriac o mrazenom ovocí z obchodov, kde je chladu a vlhkosti nazbieraných z rokov (nakoľko dnes už nie je tajomstvom, že sa tieto produkty prebaľujú).

Sušenie – táto varianta je už rozhodne lepšia, až na dve výnimky – ak chcete schudnúť a ak máte diabetes (cukrovku). V týchto prípadoch sa takejto forme úpravy ovocia vyhnite. Sušené ovocie má v sebe totižto cukru oveľa viac než to čerstvé, preto ho aj odporúčam konzumovať v menšom množstve (aj keď ste úplne zdraví). Tuto forma úpravy je oproti mrazeniu zase jangová, zohrievajúca, preto bude výbornou voľbou v zimnom období, napr. do teplých raňajkových kaší. Ak trpíte zápchou, uľaví sa vám po sušených figách či slivkách, nakoľko obsahujú veľa vlákniny.
Tip: sušené ovocie môžete na pár hodín namočiť, potom rozmixovať a použiť ako polevu na dezert.

Domáci džem bez cukru – táto forma spracovania prebytkov zo záhrady by mala podľa mňa prevažovať. Návod na to, ako pripraviť zdravú verziu, nájdete tu: Ako uvariť džem bez cukru 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *