Pečeň

Na Slovensko máme aktuálne jar a my by sme tomu mali prispôsobiť aj naše stravovanie. Na jar všetko ožíva, prebúdza sa. Prichádza nová energia. Aj keď to teraz vyzerá vo svete presne naopak, verím, že príde veľké prebudenie. Obdobie jari patrí z pohľadu čínskej medicíny pečeni. Zozelenieva sa nie len vonku, no väčšinou na jar začneme vyťahovať aj zo svojho šatníka túto krásnu farbu. Energeticky totižto pôsobí výživne práve pre našu pečeň. Čo to znamená pre nás, že je k jari priradený orgán pečene? Že by sme jej mali venovať viac pozornosti a dobre sa o ňu postarať. A je jedno, či už máte oslabený tento orgán aj na fyzickej úrovni alebo nie, obdobie jari môže pomôcť každému.

Z pohľadu západnej medicíny pôsobí pečeň hlavne ako určitá „čistička“. Metabolizuje bielkoviny, cukry a tuky a okrem toho je skladiskom krvi a živín.
V čínskej medicíne to nie je až tak veľmi odlišné. Napomáha tráviacemu procesu, tým že harmonizuje stúpanie a klesanie qi sleziny a žalúdka a takisto podporuje tvorbu a vylučovanie žlči. Okrem tráviacej funkcie je skladiskom krvi a iných tekutín.  Avšak jej hlavnou úlohou je tzv. spriechodňovanie. Všetko, čo sa vo vašom tele niekde „zasekne“, bude rozhýbavať práve energia tohto orgánu. No a keď nechcete mať v tele nič zaseknuté, tak rozhodne potrebujete silnú pečeň.

Oslabená, resp. príliš silná pečeň

Ľudia s fyzicky či energeticky slabšou pečeňou, budú mať problémy práve v tomto období. Pečeň býva veľmi zriedkavo z východného pohľadu v nedostatku. Práve naopak, väčšina zdravotných problémov súvisiacich s pečeňou sú z dôvodu, že je v určitom nadbytku. Na vine môže byť hnev, strava, stres, alkohol alebo všetko dokopy. Hlavným prejavom nadbytku v pečeni bude podráždenosť a výbušnosť. Ďalšími fyzickými prejavmi nadbytku tohto orgánu môžu byť rôzne zrazeniny v tele, napr. cysty, myómy, polypy, takisto bolestivá menštruácia, pocity horka v tele, kŕčovité bolesti, struma, pocit knedlíku v krku, pichanie pod rebrami, všetky problémy s očami, šľachami a nechtami, zápcha, vysoký tlak, bolesti hlavy. Ako som už spomínala, pomenej sa stáva, že býva pečeň v nedostatku. Ak k tomu však príde, prejavmi sú najmä problémy spojené s krvou – ako je nepravidelná a slabá menštruácia, dokonca až jej absencia. Takisto sa môže vyskytnúť anémia, suchosť tela a nízky tlak.

Párovým orgánom k pečeni je žlčník. Kvalita či disharmónia tohto orgánu vypovedá o našej rozhodnosti, o tom, či vieme povedať nie a priamo rozprávať o svojich pocitoch a potrebách. Ak je opak pravdou, vždy to schytá žlčník. Niečo vás veľmi trápi, neviete to stráviť, bojíte sa o tom povedať osobe, ktorej sa to týka? Vitajte žlčníkové kamene. Okrem klasických žlčníkových prejavov majú títo ľudia veľmi často migrény, hlavne tie, ktoré bolia v oblasti spánkov.

Čo by sme mali v strave obmedziť, prípadne vylúčiť

  • Mastné jedlá a vyprážané – výrazne znížte ich príjem v tomto období (a nie len v tomto)
  • Sladkosti – nadmerný cukor sa premieňa na tuky a zápasiť s ním musí najmä naša pečeň
  • Určite to nebude žiadne prekvapenie, no obmedzte čo najviac konzumáciu alkoholu
  • Žlčník najviac neznesie kombinácie sladké-tučné (smotanový jogurt) a slané-tučné (hranolky)
  • Menej pečte a smažte – znižujte čo najviac teplo, ktoré prichádza do jedla
  • Celkovo jedzte menej a menšie porcie – pečeň potrebuje ľahkosť, potrebujeme sa začať rozhýbavať. Odľahčite jej keď sa prestanete prejedať.
  • Vybýbajte sa extrémne pikantými jedlám a koreninám – budú zvyšovať napätie a plnosť v pečeni

Čo by sme mali do stravy pridať

  • Z obilnín si pripravujte viac špaldy, prípadne raž – môžete si z nich robiť aj čaje a popíjať ich pred spaním.
  • Zaraďte kyslú chuť – má osviežujúci efekt, takže tzv. chladí našu pečeň (pomáha teda v situáciách keď je pečeň v nadbytku). Pridajte si pickles, kvasenú kapustu alebo kvasené uhorky ku každému jedlu
  • Zaraďte do stravy Umeocot – ochucovadlo, ktoré bude svojou chuťou a energiou uvoľňovať vašu pečeň
  • Z korenín používajte kurkumu, bazalku, bobkový list, kardamon, kmín, kôpor, rozmarín, mätu
  • Výbornou potravinou je v tomto období tofu a tempeh
  • Používajte viac naparovania a blanžírovania
  • Nápomocnými môžu byť aj horké divoké zeleniny, ako je púpava, alfa-alfa, rukola
  • Zelený jačmeň a chlorela sú tiež dobrými pomocníkmi pri problémoch pečeni
  • Na jar môžete používať aj nakličovanie – podporuje vnútorný pohyb a rýchlosť

Okrem stravy si viete pomôcť k harmónii svojej pečene aj iným nástrojmi. Cvičenia ako jóga, qi kung uvoľňujú blokády v tele a rozhýbavajú qi pečene. Meditujte, vyjadrujte otvorene čo cítite, po čom túžite a nepotláčajte v sebe svoj hnev. Pečeň nemá rada vietor – vyhýbajte sa teda prievanu a chránte si vždy oblasť šije (hlavne ak už máte pečeň oslabenú).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *